Viitteidenhallintaohjelma auttaa lähdeluettelon luomisessa, mutta sitä voi myös hyödyntää omana digitaalisena kirjastona. Tässä kirjoituksessa omia kokemuksiani viitteidenhallintaohjelma Zoteron parissa.

Zotero on perusominaisuuksiltaan ilmainen viitteidenhallintaohjelma, jota kehitetään avoimen lähdekoodin periaattein. Yksittäinen käyttäjä hyötyy tässä siitä, ettei ohjelmasta tarvitse maksaa kuukausimaksua eikä viitteet lukittaudu niin hanakasti ohjelman sisälle. Ilmaisuus ja avoin lähdekoodi erottaa Zoteron muista vaihtoehdoista (esim. RefWorks tai Mendeley).

Zotero ja lähdeluettelot

Zoteron suurin hyöty perustuu siihen, ettei käsikirjoituksen lähdeluetteloa tarvitse kirjoittaa itse. Tämä on erityisen kätevää silloin, jos käyttää samoja lähdeviitteitä myös muissa käsikirjoituksissa. Näin voi muokata lähdeviitteitä paremmaksi omassa viitteidenhallintaohjelmassa ja nämä muutokset tallentuvat myös jatkoa ajatellen.

Kehittyneiden kirjastopalveluiden ja julkaisukirjastojen vuoksi lähdeviitteitä ei tarvitse itse erityisesti muokkailla. Näin ensimmäisellä klikkauksella saa lähes valmiin viitteen. Zotero osaa myös hakea ohjelman sisällä viitteitä esimerkiksi doi- tai ISBN-numerosarjan avulla.

Tallenna viite Zoteroon Andorista

Tallenna viite Zoteroon Andorista

Valmis viite Zoterossa

Valmis viite Zoterossa

Lisäksi Zoteron käyttöä puoltava peruste on se, ettei tutkijan tarvitse manuaalisesti muokata käsikirjoitusta target-lehden viittaustyyliin. Jos esimerkiksi joutuu muuttamaan uuden target-lehden perässä käsikirjoituksen viittausta Harvard-tyylistä APA:an, niin myös tämä onnistuu muutamalla klikkauksella. Viitteidenhallintaohjelman tiedot pysyvät samana eikä niitä tarvitse lähteä muokkaamaan. Sivustolta Citation Style Language voi käydä etsimässä target-lehteen sopivan viittaustyylin.

Zotero sähköisenä kirjastona

Zotero pitää sisällään myös viitteiden pdf-tiedostot. Tällaisessa sähköisen kirjaston roolissa se voittaa helposti tavanomaisen kansioon tallentamiseen, sillä näin voi hyödyntää viitteidenhallintaohjelman kehittyneitä haku- ja organisointityökaluja. On kätevää hakea tiettyä pdf-tiedostoa kirjoittajan tai julkaisun nimellä sekä järjestää viitteitä tageilla ja väreillä. Näin mielenkiintoiset julkaisut löytyvät helposti myös vuosien päästä tästä samasta arkistosta valmiilla lähdeviitteellä.

Lähtökohtaisesti Zotero tallentaa pdf-tiedostot käyttäjän omalle tietokoneelle, mutta työpisteiden välinen synkronointi on myös mahdollista. Tässä Zoteron ilmaisella (300mb) levytilalla pääsee hyvin alkuun, mutta Zotero toimii myös OneDriven ja Google Driven kanssa hyvin yhteen.

Zotero on jo vakiinnuttanut itsensä osaksi tutkijayhteisöä ja sillä on aktiivinen kehittäjä- ja käyttäyhteisö. Zoterossa onkin monenlaisia ominaisuuksia ja lisäosia. Zoterossa on myös tuki esimerkiksi Wordilla tai LiberOfficella kirjoittamiseen. Myös raakatekstillä (kuten markdownilla) on kiva kirjoitella Zoteron kanssa.

Vinkkejä Zoteroon

Kun haluan tallentaa artikkelin tai kirjan Zoteroon, niin teen yleensä näin:

  1. Käynnistän Zoteron ja yliopiston VPN-yhteyden
  2. Etsin artikkelin tai kirjan julkaisijan sivustolta
  3. Klikkaan Zotero Connector -selainlisäosan painiketta
  4. Muokkaan tarvittaessa lähdeviitettä Zoterossa

Jos en löydä julkaisusta hyvää viitettä suoraan julkaisijalta, niin seuraavaksi käytän Google Scholaria tai yliopistojen kirjastojen viitekantoja (esim. Tampereen yliopiston Andor). Myös näissä palveluissa Zotero Connector lisäosa yleensä toimii ja saan tallennettua helposti viitteen.

Zoteron ja sen lisäosien asetuksista:

Pidän Zoteron käytön mahdollisimman yksinkertaisena. En käytä kansioita enkä järjestele sitä muutenkaan. Tärkeintä Zoterossa on se, että se pitää sisällään laadukkaita lähdeviitteitä ja pdf-tiedostoja. Haluan myös, että Zoteroon tallennettuja tiedostoja voi hyödyntää siinä tapauksessa, että se ei ohjelmana jostain syystä enää toimi. Lisäksi varmuuskopioin Zoteron tietoja aktiivisesti pilvipalveluihin ja omille kiintolevyilleni.

Käytän ZotFile- ja Better BibTeX lisäosia. Ensimmäiseksi mainittu lisäosa nimeää Zoteroon tallentamani pdf-tiedostot automaattisesti ja siirtää ne OneDrive-kansiooni. Jälkimmäinen näistä auttaa minua raakatekstillä kirjoittamisessa luomalla päivittyvän .bib tiedoston.

Zoteron omat asetukset:

  • Rename Attachment files pois
  • Linked Attachment folder OneDrive-kansioon

Better BibTeX:

  • [auth:lower][veryshorttitle1_0][year]
  • Unique: across all libraries
  • Automaattisesti päivittyvä .bib-tiedosto varmuuskopiona: 1) Klikkaa koko kirjastosi (My Library), 2) Export Library, 3) Format: Better BibTeX ja Keep updated. Näin lähdeviitteesi pysyvät aina tallessa myös Zoteron kaatuessa ja voit hyödyntää tätä .bib tiedostoa raakatekstillä kirjoittaessasi (ks. https://plain-text.co/).

ZotFile:

  • Location of files: OneDrive-kansio
  • Renaming Rules: %b (BibTeX)
  • Poista muut Renaming rules

Linkkejä